jueves, 5 de junio de 2008

Impotència bàsica tecnològica

Es diu sovint que les persones som animals de costums, i de fet, si que necessitem alguna rutina que ens permeti el caprici de no pensar i actuar mecànicament, i jo el primer. Un exemple molt estès: m’agrada anar al bar i pendre’m un cafè mentre devoro el diari començant per la darrera pàgina; no deixa de ser un acte reflexe però em sento còmode i em tranquilitza. A més, m’agrada. Però existeixen més humanes costums com “la dutxa pel matí o no sóc persona”, “el cafè o no em desperto”, “el polvet matiner o me la pelo”, …

Doncs bé, tot funcionava relativament dintre de la normalitat fins que se’m va acabar el recanvi de l’ambientador que neutralitza l’olor a tabac ja fa uns dies. És un aparell aparatós i gran, que habitualment ubico en una estanteria alta del menjador i que cada “x” minuts dispara un raig d’ambientador que “no camufla” l’olor a tabac, sino que el “neutralitza”; sembla un detall estèril però no ho és. A principis del segle XXI te n’adones que tot porta recanvis: la màquina d’afaitar, l’ambientador, els encenedors, les impressores (quins cabrons, et regalen l’aparell i después et claven 15 euros per cartutxo de tinta) … Habitualment coses d’ús diari. Recordo fa no massa anys quan vaig anar a comprar el meu primer recanvi: una pila. Clarament vaig intuir que alguna cosa no anava bé en aquest món i és que davant de tants tipus de piles, vaig haver de tornar a casa per informar-me del què necessitava; vaig saber llavors que hi ha piles salines, de níquel, alcalines, recarreglables, etc. I ho vaig veure clar. Una llum em va cegar i va ser quan ho vaig entendre tot: hi ha recanvis de recanvis. Atordit vaig tirar el depertador i me’n vaig comprar un d’elèctric.

Tornat al fil argumental … Vaig anar al súper a buscar un recanvi per l’ambientador antitabac. El vaig comprar i un cop a casa la meva dona el va col·locar dintre de l’aparell. Crec que el fabricant busca un efecte concret que et crea dependència: reps una visita a casa i és inevitable que “no el vegi” allí dalt a l’estanteria, imponent, amenaçador, desafiant al tabac, marcant territori … I és llavors quan es produeix el moment màgic quan escoltes el “jo també en tinc un!” i s'inicia a partir d’aquell moment una conversa improductiva però tècnicament molt qualifacada sobre les virtuts, funcionament i meravelles d’aquell aparell: que si costa acostumar-se als raigs d’ambientador que llença periodicament fent un “fshhhhh”, que si me’n vaig anar de vacances i me’l vaig deixar encès tot un mes (quin fart patir), que si al principi manipulant-lo m’havia disparat als ulls, que si no sé què faria sense ell (atorgant-li un status de mascota) i molts més “que si …”. És increible com un continent (l’aparell) i un contingut (el recanvi) creen converses entre persones estant passivament fent la seva funció absents a nosaltres però alhora present quan se sent el "fshhhh"

Com anava dient, sóc de ment distreta i discreta, la meva dona va reposar el recanvi i va tancar l’aparell. Doncs bé, a partir d’aquí ha començat l’infern que actualment estic vivint … No he sigut capaç d’obrir aquest aparell. Sembla senzill però té un grau de complexitat oculta que em fa impossible obrir-lo. Ho he provat tot, fins i tot en dies on la lluna és plena, quan és decreixent, creixent, … quan tinc gana i quan no. No puc. O no podia ... perquè ara ja penso que “ell” no vol. No sé pas què li he fet. El meu drama apareix quan penso quan la meva dona no hi sigui i s’acabi el recanvi, què faré? I pitjor encara, que serà d’ell? I anant més enllà … podré tenir una conversa amb algú que vingui a casa si “ell” no funciona?

I per acabar, vull fer una reflexió. Un recanvi no deixa de ser un acte mecànic, una rutina ja incorporada en la nostra vida: s’acaba, en vas a comprar i el reposes. No hi hauria d’haver-hi res més. Sento dir que realment crec que quan la tecnologia funciona (per primitiva que sigui com un ambientador) és perfecte. Quan no ho fa, et sents buit i has d’ocupar aquest espai escribint un blog per tal de no angoixar-te.

Proper post: el noble esport dels austríacs també conegut com el segrest de familiars durant uns quants anys.

Apasiau

4 comentarios:

Anónimo dijo...

Brutal!
En la millor línia dels textos que recordo teus. Esperant ja el proper post, s'endevina sucós!
Per cert, jo he fet un NOU blog on penjaré les cosetes gràfiques que faig de tant en tant, aviat hi haurà el primer "regalet", una capseta que conté l'essència dels meus estius d'infància.
retallscositsicosetes.blogspot.com

Banding! dijo...

Doncs si, seguint el fil argumental del teu 3 en 1 el que mou el mon modern és el recanvi. No sé qui es va inventar aquest invent diabòlic, la veritat, però s’ha fet imprescindible. Quan se t’acaba la pila de qualsevol gadget se’t ve el mon a sobre i comença el mono, un mono tecnològicament insuportable.
Haver de comprar piles per tots els aparells electrònics que moltes vegades les campanyes de màrqueting salvatges ens obliguen a comprar com ara rellotges, balances digitals, comandaments a distància, reproductors portàtils, i d’altres enginys que ara no em venen a la memòria ha de ser una cosa perseguible d'ofici, la veritat. Us heu donat compte que les piles d’origen duren molt més que les que podem comprar nosaltres? Aquest és un tema que mereixeria un post apart, al igual que els cartutxos de tinta de les impressores, una manera d’estafar al pobre usuari i un procediment (el de les impressores i els seus consumibles) semblant a l’oferiment de droga a la porta de les escoles.
Però ja que hi estem enganxats, li hem de mirar la cara positiva a tot això. Haver de sortir a comprar recanvis ens fa sociables. Ves a saber si fins i tot, com aquell que passeja el gos a hores intempestives, el haver d’anar a l’avituallament de piles ens farà conèixer a d’altres enganxats i fins i tot lligar.
No, si encara li haurem de pagar un cànon per cada recanvi (o ja el paguem?, vés a saber)

JOAN dijo...

Mirley,

Se t'esperava amb ganes i no has defraudat. L'afició està amb tu. Espero que quan tornis a la teva vida "normal" no deixis el blog apartat durant mesos i mesos (estil Jesus).

Akroon dijo...

Ets tot un descobriment... et voldria fer un comentari a l'alçada del post, però és que he d'anar al super a comprar un recanvi de mini esprai del wc... sé que m'entendràs si et dic que no em puc entretenir.

Però et poso als favorits, i tornaré...!